Barnehage- Barnevern har dom rätt att ta våra barn?

publicerat i Allmänt;
Nu ska jag berätta om en förfärlig händelse som min familj hade med den barnehagen/ dagis
som Linus går i som utan iaf min vetskap kan ta barnen ifrån oss utan grund!
 
Den 3 oktober lämnade jag Linus till barnehagen Rabben i Åndalsnes i Norge, 
det hade varit stor inkompetens angånde Linus allergi helt från start (den 21 Augusti) då personalen
inte är utbilldad för att kunna ta hand om barn med mat allergi.
Jag hade vid en olycka där Linus blivit matad med majonäs ( han är allergisk mot ägg)
bestämt att jag varje dag skulle lägga mat till Linus i hans väska
så personalen inte behöver anstränga sig då dom inte vet hur dom ska ge medicin eller
ens kommer ihåg villka instruktioner jag sagt vid start.
 
Som mamma stressade det mig fruktansvärt att lämna honom dit efter det.
 
Men det är inte lite majonäs detta inlägg ska handla om utan det som hände den 3 Oktober.
Jag lämnade Linus i barnehagen och åkte för att jobba i vanlig ordning och precis denna dagen
i min salong där jag skulle ha flera vänner över för att fixa med hår.
Kl 15 ringer barnehagen och säger att dom har haft en upplevelse med Linus under dagen och
att jag ska komma in på möte och gärna ta med min man.
Jag blir så klart orolig och frågar vad det rör sig om men det vill dom inte säga utan vänta tills vi kommer.
Thiago jobbade sent och jag hade blekning på lite slinger så jag kunde inte sticka med en gång men sa
att jag kommer snarast då dom försäkrade att Linus mådde helt bra.
Kl: 16 var jag i barnehagen och den huvud ansvariga mötte mig å sa att jag skulle sitta in i ett mötes
rum så skulle hon hämta avdelnings ledaren med orden inte oroa dig Linus mår helt bra.
Till slut kommer dom båda och sätter sig ned å börjar prata massa om plikt till att anmäla om man misstänker att ett barn far illa osv villket jag säger att nu fattar jag inte vad det är ni talar om utan nu får ni gå rätt på sak!
Då säger hon att dom idag plötsligt sett att Linus har fläckar på ryggen!
Var på jag utbrister: är jag här pga att han har mongoliska fläckar på ryggen?! ( piggment fläckar)
Dom svarar Ja och att dom aldrig sett detta förr.
Jag känner mig helt paralyserad då hon berättar att dom under dagen börjat med att ringa barnevernstjenesten som sagt att dom skulle komma med Linus och gå till doktorn för undersökning.
Det gjorde barnehagen UTAN att ringa mig eller min man, barnevernet passade även på att ta kontakt med ett större kontor i molde, ringa polisen/ länsman för familjevåld osv.
Linus blir tat ut ur barnehagen och förd till doktorn som säger att det med största sannolikhet är piggment fläckar men gör ändå en full undersökning samt tar bilder och sänder till barnsjukhuset där
en barn doktor bekräftar att det är mongoliska fläckar.
Barnevärnet blåser då av alla hon varslat och barnehagen tar linus tillbaka till barnehagen och först DÅ blir jag uppringd om denna så kallade upplevelse!
 
Hade det varit en doktor som inte sett detta förr så hade dom tagit Linus från oss helt utan grund!
Dom kommer även nu eftråt och säger att det är mitt fel som inte upplyst om det vid start.
Jag hävdar att det är viktigare att informera om allergi som kan vara livsfarlig än om födelsemärken.
För mig är det helt absurt att vi går med på att bli behandlade så respektlöst som föräldrar!
Jag och min man kommer nu ligga i register anklagade för barnmisshande för alltid även om det är avblåst och det står att det bara var födelsemärken, barnevärnet kläckte kommentaren: ja men det är ju till eran fördel, när jag sa att jag vill ha allt raderat.
Jag kan inte på något sätt se att det är till våran fördel!
 
Efter detta tog jag så klart ut Linus från denna barnehagen då jag tycker att dom borde ha frågat oss
innan dom gör en SÅ stor grej av det hela!
Jag ser flera möjligheter för dom att ha involverat oss och tycker det är helt fruktansvärt att vi inte var 
upplysta om att i det alldra minsta möta upp hos doktorn!
 
Jag har så klart klagat till kommunen här i rauma angående den inkompetens som finns i barnevärn och barnehage då jag trodde att vi i 2012 hade bättre kunnskap om både allergi samt sådant som kan misstolkas så starkt!
Jag tycker att barnehagen borde ha sett att detta inte var blåmärken då hela ryggen är full och han inte är värken svullen eller har ont om man tar han på ryggen.
Jag har fått upplyst att Barnehagen har rätt att ta våra barn precis som dom gjort här!
Att det ska vara rätt är för mig absurt!
Jag kommer ALDRIG tycka att det är rätt att inte underätta föräldrar vad som än är grunden.
 
Med det sagt så tycker jag absolut att det är 0 tollerans när det kommer till vold och missbruk av barn!
Men detta framgångs sättet är helt brutalt och speciellt när det som i detta fall var en sån 
bagatell som födelsemärken!
Jag känner mig både kränkt och otroligt rädd för att lämna bort Linus till ny barnehage.
 

Som ni kan se på bilden så är linus fläckar nästan borta då dessa mongolfläckar växer bort.
Men om ni tittar noga så ser ni de blå/grå fläckarna.
En stor över rumpan och små spridda över ryggen.
Min personliga åsikt är att han inte ser slagen ut då barnehagen påstog att det såg ut som helt färska
blåmärken han hade dvs att vi skulle misshandlat han samma morgon då alla fläckar har samma färg.
Som vi alla vet ändrar ju blåmärken färg, form och svullnad.
 
Jag har inte skrivit detta tidigare då jag ville höra mig för först och nu har jag talat med alla involverade
inklusive advokat, kommun, barnevärn, barnehage samt läst själv och slutsatsen är att förälldrar har
INGET att säga till om när någon i systemet "misstänker" våld!
Dom kan ta våra barn ifrån oss utan vidare!
Ska det vara så här?
 
Grädden på moset är att jag fått betala 2330:- dvs full plats i uppsägnings tid då barnehagen
inte ser någon grund till att jag tagit Linus därifrån då dom gjort allt helt riktigt!
Det är skandal att dom tycker att detta var riktigt gjort!
 
Nu ska jag och min familj försöka gå vidare!
Vi har fått en ny barnehage plats och jag kommer ha med mig en instruktions bok om Linus och 
vad dom har lov att göra med honom och inte å om det inte passar dom att följa detta så 
är jag inte säker på att jag vill ha Linus i barnehagen i Norge.
 
Linus är mitt allt och jag vill bara det som är bäst för honom! <3
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Veronica:

Herrejösses....man kan ju tro att det är usa ni bor i och inte Norge! Nä jag håller med en bekannt till mig som brukar sjunga "Norge är ett rutter land" när Norge kommer på tal! Du gjorde helt rätt och flytta Linus, de har ju förbrukat förtroendet å det grövsta!
Kram

Svar: Ja jag kände mig inte trygg där efter allt som hänt å han hade ju bara varit där 1½ månad...
Tyra

2:a kommentar, skriven , av Torunn:

Det är väl så att lagen är densamma (ungefär) i Sverige, dvs att alla (den utökades förra året från Alla som jobbar med barn till numera Alla) har en skyldighet att anmäla misstänkta övergrepp mot barn. Men det är ju otroligt klantigt skött att inte kontakta er först! Hade de presenterat sin oro för er och de ändå inte var nöjda med ert svar kunde ni ju tillsammans tagit med Linus till doktorn så kunde det stannat där! Jag förstår att ni byter förskola! Man ska ju också kunna lita på personalens omdöme och att de inte får panik för minsta lilla utan kan klara av jobbiga situationer på ett lugnt och sansat sätt!
Hoppas att hans nya förskola är bra iaf! kram :)

Svar: Ja super klantigt! å att reglerna är sådana att dom ska gå runt föräldrar i vilket land det än är tycker jag e helt vidrigt!
Tyra

Kommentera inlägget här :