Hund-kläder eller ej?? Är jag en dålig matte?? :S

publicerat i Allmänt;
Jag tänkte idag att jag ska berätta lite om mig själv som person! =)
Med tanke på vad som skrevs av en anonym här på min blogg häromdagen...
Eva du e fantastisk som alltid säger va du tycker! =)

Jag är typen av människa som faktiskt INTE klär min hund i kläder var dag, bara
för att jag inte tycker att detta är så snällt mot hunden, det e ju faktiskt ett djur!!
Jag har däremot kläder och skor för att underlätta saker och ting för mig själv och min vovve.

Overol: för när vi e ute i snön så vill hon leka och busa för hon älskar snö, men hindras av snön som fasnar i   
             pällsen! jag välljer naturligt vis en fin overol för ska hon ändå ha en kan den ju lika gärna vara fin!
             Alltså har jag satt på henne en overol för att vi ska kunna vara ute och leka längre i snön!
            Är det elakt av mig??? hade det varit bättre att hålla henne oklädd och bara ha henne ute en jätte snabbis för  kissning??  jag tycker absolut att en hund ska få vara ute och busa så mycket som möjligt för det är ju ingen katt jag har skaffat mig!

Skor:  Jag är helt medveten om att detta är det som folk reagerar mest på! men jag ska tala om för er att om ni har en hund el nått annat djur som ni älskar och ser den skrika och inte kunna stå upp för den har så himmla ont för att den har fått väg-salt i tassarna! och salvor inte hjälper den? alla fetter jag prövat har inte hjälpt.
Då återstår det bara en sak för mig att göra och det e att skaffa skor! hon har dom ENDAST när vi ska gå på saltiga gator! Aldrig aldrig annars! för hon e inte över förtjust i att ha dom men jag tvingar henne hälldre till det än ser henne plågas... Är det elakt av mig???

Täcken: Täcken annvänds när det e kallt ute och hon inte vill gå ut, utan bara kissar och sedan sätter sig ner och darrar! ( jag trodde inte att det skulle vara möjligt med all den pälsen men det var det) Regntäcke annvänd av samma orsak förutom att nu darrar hon inte bara utan on blit jätte blöt och hur kul e det att behöva fönas varje gång man varit ute. ja jag får så lov att föna henne för hon har extremt lätt för att få urinvägs infektion. och alla som haft det vet ju hur ont det gör!! inget jag önskar min hund! Är jag elak mot henne för detta??

Mens-byxor:  Detta har hon när hon blöder mycket, så där så att hon inte hinner ta vara på det själv ( för tro det el ej men dom städar efter sig alldeles utmärkt oftast!) och det e ju naturligtvis för min skull för att jag inte får bort fläckarna från soffan! Är jag jätte elak som e rädd om min soffa???

Sjal: hon har en skarf som hon har på sig max en gång i månaden när hon ska vara extra fin! Det står " bad to the bone" på villket e lite kul för hon e den gladaste vovve jag träffat!!

Väsk-täcke: hon har ju även en sele typ, med hantag på.
denna har hon ENDAST när det spöregnar ute och jag ska lyfta upp henne på spårvagnen!
Jag måste säga att detta är för min skull för att lyfta en blöt hund med grus och gräs i pällsen precis innan jobbet är faktiskt inte så kul!
Men.... Jag lyfter henne bara upp och ner från spårvagnen, aldrig skulle jag gå runt och bära henne så när hon har tassar att gå med!
Men hon e rädd för spårvagnsdörrarna, och vad gör man inte?
Är jag elak mot henne för det??

Bilstol: Hon har en bilstol så hon inte ska skada sig om det skulle ske en olycka.
Denna bilstol funkar även som rese säng så hon ska kunna ha nått hon känner igen på lukten när vi bor borta.
Är jag elak för det??

Hmm vad har hon mer?? inget jag kan komma på för tillfället....
Jag tänker inte neka till att jag köper saker som jag tycker att hon e söt i för det gör jag!!
Hon är min älskling och jag ger henne saker för att underlätta för henne och för att hon ska kunna
ha  så roligt som möjligt!!!
Är jag en dålig matte för det?
Jo jag borstar även hennes tänder 2 ggr i veckan samt badar henne 1 gång varje el varannan vecka beroende på hur smutsig hon är.
Men det kanske är fel att villja sin hunds bästa??
Jag vill absolut inte för mänskliga henne, för jag e nöjd med att hon är en hund!
Jag vill bara göra det så bra för henne som möjligt!
Jag menar vem vill kjela med nått som luktar illa??
Villken hund vill ha ruttna tänder??
Jag köper henne halsband som jag gillar, hon bryr sig nog ärligt inte om villket hon har!
Jag älskar min hund och ja jag kallar henne bebis, snuskis, lillan, tyra, gosan mm.
Kärt barn har många namn!
Jag kommer från landet, och har haft djur hela mitt liv!
Jag tänker fortsätta att ha djur !
Och jag tänker absolut försöka göra deras liv så roliga som möjligt så att när dom en dag gör det min mamma gjorde i onsdags (flyger till himmlen)  så ska dom göra det med ett lyckligt hjärta!
Och känna att dom har haft ett roligt och gott liv!!!
Tyck vad ni vill men så här funkar jag!!!!

En hund är en hund och en mäniska är en mäniska!
Och mäniskor e kända för att göra saker så enkla för sig som möjligt!!

Hon e min lilla ögonsten, och jag älskar henne jätte mycket!
Man ska väll älska sina husdjur??
El e det oxå elakt av mig??
Är man en bättre husse och matte om man inte är så förtjust i sitt djur??

Tänk efter va du tycker om detta och ge mig gärna en kommentar!!!
Jag tycker som sagt att djur e djur och vi formar dom till det vi vill ha, och så länge man inte är elak el skadar sin hund/djur på något sätt så är det helt ok för mig!
Ha en fantastisk dag alla!!!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Eva:

Nej du är inte en dålig matte!!
Och du är absolut inte elak på något sätt.

Du är en helt fantastisk matte och Tyra är en lycklig och glad liten hund. :o))

Hoppas du har det bra, vi tänker på dej. :o)
Kramar från Eva & Rudolph

2:a kommentar, skriven , av Melike:

Nej, jag tycker du verkar vara en supermatte (jag skriver verkar för jag bara läser din blogg och har inte träffat dig)



tyra verkar ha det jättebra hos dig och jag skulle gjort allt du gör för min hund, man vill ju inte att djuret ska lida eller må dåligt.



kram!

3:e kommentar, skriven , av Marianne:

Jag blev lite nyfiken på din blogg. Förstår att ni (Eva och era goa voffsingar) står varandra nära.

Så jag blev lite rörd när jag läste ditt inlägg. Och visst har du rätt. Jag kommer själv från en bondgård. Där lärde man sig att respektera alla djuren och se till att de hade det bra. Mat, tillsyn och sjukvård var a och o.

Så är det ju även när man skaffar sig ett husdjur. Vi kan tyvärr inte skaffa hund för vi är hemifrån för länge, och har långa restider. Men katt har vi haft. Han gick bort för 10 år sen. Blev 17 år, och jag tänker fortfarande på honom.

Ha de nu så bra ni kan.

/Marianne

4:e kommentar, skriven , av Anonym:

Svar till Junitjej:

Det förvånar mej att du inte vet vad det ordet betyder, du som är lärare och allt. Skriver aldrig dina elever fel? Eller vill du bara vara spydig?

/Eva

5:e kommentar, skriven , av Amanda:

Jag håller med dig i stort sätt allt,

en grej bara, tänderna ruttnar inte på hunden

bara för att man inte borstar dom -.-

Det går precis lika bra att ge sin hund tuggben och liknande. Det ver jag av efen erfarenhet :)

6:e kommentar, skriven , av Emelie och Tyra!:

Svar till Amanda:

Min vovve har massa tuggben, torrfoder och liknande men tandsten och gula tänder får dom, så även om dom inte ruttnar så kan hunden få alla skador vi kan få i munnen. jag gillar inte tandläkaren och vill inte ha min vovve inne för det.

har en hund på jobbet som behövt dra tänder för att hennes matte inte höll efter dom! =(

jag e hälldre för noga än för lite. =)

// Emelie och tyra

7:e kommentar, skriven , av Michelle:

Va fint du har skrivit. Det är sånt här man vill se.. djurvänner. Det skär så i hjärtat när jag ser eller hör någon som är elak mot sina djur men detta inlägg gjorde mitt hjärta glad. Väldigt fint. Alla djur borde ha en matte som dig, riktig djurvän.. jättefint :]

8:e kommentar, skriven , av Liane:

Man ska behandla sina djur/medmänniskor som man själv vill bli behandlad. Du är en jättego matte som verkligen ger allt för sin älskling. Har 2 hundar, 2 katter,och är själv uppvuxen på landet med djur runt omkring mig. Mina djur är som mina barn JAG ger allt , lite till för att dom ska ha det så bra som möjligt, så vad är det för fel om man ser till att det ska vara så bra som möjligt för dom.



Man låter ju inte sina barn frysa, ell gå utan skor, slippa borsta tänderna, ell gå ut halvnakna i kyla/vätan så varför ska man göra det med djur????

Kommentera inlägget här :